lunes, 18 de febrero de 2013

Qué és realment l'Escola l'Arc de St. Martí?

Moltes persones del barri ens demanen a les mares i pares d'aquesta escola, com és que portem a les nostres filles i fills en aquesta escola. No entenen com és que hi ha gent del barri de tota la vida que no fuig d'una escola estigmatitzada i difamada per tot el barri.

La realitat de la nostra escola es coneix des d'una perspectiva parcial, des de la perspectiva dels que veuen molts immigrants a la porta i dels que escolten a les families que han canviat a d'altres escoles (la gent que deixa una escola te moltes raons, però és evident que si marxen alguna cosa ha passat, alguns no poden parlar be de la seva experiència, a més tots sabem que la majoria que marxa és per que no vol portar als seus fills a una escola amb tants immigrants). Nosaltres, millor que ningú sabem que el 90% del que es diu d'aquesta escola no és del tot cert, i que escolaritzar els infants aquí no significa automàticament fracàs escolar, tot el contrari, d'aquí han sortit fins i tot professors d'universitat, físics, advocats, enginyers, etc.

Aixi que, hem decidit explicar com és possible que hi hagi gent del barri de tota la vida que portem els nostres fills a l'escola l'Arc de St. Martí.
  • 1. La nostra escola es petita. De vegades no arribem al centenar de famílies tothom es coneix com en un poble petit. Davant escoles del barri amb 300, 600 o 800 alumnes, la nostra escola som poc més d'un centenar de nens i nenes i això fa que sigui molt familiar, la major part de les families tenim més d'un fill escolaritzat, així que des dels infants fins els més grans, pares, mares, avis, àvies, germans, germanes, tietes, tiets, etc... ens coneixem tots.
  • 2. Aules com les de Finlàndia. Finlàndia te el sistema educatiu millor d'Europa i dels millors del món. Una de les claus de l'èxit és que un professor aten a un grup reduït d'alumnes. A la nostra escola presumim de tenir aules amb menys de 20 alumnes. De fet la xifra oscil·la entre els 10 i els 22 alumnes. La mitjana és de 15 infants per aula.
  • 3. Multiculturalitat. Les nostres filles i fills conviuen amb d'altres nens de moltes nacionalitats diferents. Es parlen una dotzena de llengües d'arreu del món. És habitual que els nostres fills i filles n'aprenguin paraules bàsiques de diferents idiomes (habitualment, àrab, xinés, francès, rus...). A més, aprofitem les festes (nadal o fi de curs) per ajuntar-nos les families i intercanviar i conèixer els costums de les diferents cultures del planeta. A més, una dada que ningú us explicarà pel barri: una bona part de les mares i pares arribades d'arreu del món, tenen estudis secundaris y/o universitaris. 
  • 4. Sisena hora. La nostra escola manté la sisena hora. Com que la nostra escola es "complexa" (així li diuen els tècnics) mantenim la sisena hora, bàsicament per atendre la necessitat dels alumnes de famílies nouvingudes (ara ja no son gaires els nens que arriben de nou, a les aules la majoria de nens i nenes pugen junts des del parvulari), però que alhora serveix als nostres fills per progressar millor, doncs aquesta hora de més al dia es tradueix en més dedicació del professorat. A més no s'ha retallat en professorat ni l'atenció especial per aquells alumnes que els hi calgui.
  • 5. El Professorat. Sense cap retallada es manté un equipo amb molta experiència i dedicació. Es podria dir que la major part del professorat és fix i porten molts anys organitzant-se i tractant amb aquest mosaic tan variat de nenes i nens. Afirmem que la major part del professorat (al menys els que porten molts anys, els nous profes suposem que també) s'esforça per tirar endavant l'educació dels nens i nenes malgrat les retallades que pateix l'escola pública.  La seva experiència amb la multiculturalitat i sobretot l'esforç que fan (malgrat el precari del seu sou) és vital per l'escola.
  • 6. El Nivell. Tot i que els resultats de les avaluacions que fa el departament d'ensenyament no poden mostrar el nivell dels nostres alumnes (les avaluacions les fa tot l'alumnat, inclosos els que encara fa poc que han arribat al pais i això no pot donar una visió exacta del nivell) estem molt orgullosos de estar per sobre de la mitjana en anglès i matemàtiques (el resultat a matemàtiques és equiparable al d'una escola privada). Els resultats en llengua catalana i castellana no estan per sobre de la mitjana per raons obvies, però l'alumnat de famílies autòctones està a l'alçada de qualsevol escola pública del barri. Igualment, un cop a l'ESO, les nostres filles i fills arriben amb un nivell exactament igual (de vegades millor i tot) que qualsevol altre nen del barri.
  • 7. El Lloc. Ara mateix l'escola està situada a un dels millors llocs del barri: al parc de St. Martí. Quan els alumnes surten del cole, es troben que no hi han cotxes passant davant la porta, tenen un parc infantil just al costat i un grandissim parc a la seva disposició, un lloc ideal per abans o després de sortir de classe. El lloc és provisional i el compartim amb l'escola d'adults però no n'hi ha pràcticament cap punt de comunicació entre adults i nens (tenim el que tenen tots els coles i un gran pati, tenim menjador, gimnàs, biblioteca o aules d'esbarjo i una gran aula per activitats de l'ampa). 
  • 8. El Futur. Les famílies considerem que el lloc actual està molt bé, però esperem estrenar aviat la nova escola, ja que l'edifici històric de tota la vida s'ha de restaurar i esperem en pocs anys estrenar el nou edifici (el director del consorci d'educació de barcelona en persona i els seus tècnics vingueren a l'escola a ensenyar-nos el projecte definitiu i un viatge virtual al nou edifici, que serà sens dubte el millor edifici per una escola de tot el barri). Estem molt il·lusionades amb poder estrenar l'edifici supermordern que ens han projectat. Esperem poder tenir-lo d'aqui un parell d'anys.

Així que, quan vingeu a visitar la nostra escola oblideu-vos el que heu sentit xerrar pel barri. Aquesta escola es multicultural, (SÍ! i això no és dolent, ans el contrari, es una experiència imprescindible per una generació que viurà dins un món globalitzat). Som una petita escola, una petita comunitat multicultural, tenim aules com les de Finlàndia, professionals amb molta experiència, cada día 1 hora lectiva més que la resta d'escoles, un molt bon nivell (tenint en compte la complexitat de l'escola) i aviat estrenarem un edifici modern, adaptat per discapacitats i amb les últimes teconologies.

I volem que tothom ho sàpiga i acabar d'una vegada per totes amb les mentides que escampen les xafarderes del barri.

Igualment us demanem que si aquest escrit ha pogut vèncer les reticències a matricular nens en aquesta escola, ara no vingueu tots massivament a matricular les vostres filles i fills, per que llavors deixeriem de ser una comunitat petita, que és precisament un dels valors més preuats que tenim  ;P

gràcies!!!